Dry Quarantine: mei alcoholvrij

Dry Quarantine

Eindigde jouw Dry January natter dan gepland? Een maand alcoholvrij kan een uitdaging zijn. En nu we een periode verplicht binnen zitten is het voor sommigen extra moeilijk om structuur en controle omtrent alcoholgebruik aan te houden. Uit een recente Unity poll over alcoholgebruik is gebleken dat 106 van de 328 respondenten (32%) vaker is gaan drinken.
Pak nu je herkansing en ga met ons de challenge aan: Dry Quarantine! Detoxen zonder ‘beer’ pressure! 

Verschil Dry January?

Steeds meer mensen vertellen in januari trots dat ze Dry January doen. Zo ook onze peer Maayke, die tijdens haar Dry January ervoer dat er in sociale gelegenheden toch sprake is van ‘beer’ pressure door peer pressure.

Zeker als je even gezellig de kroeg in duikt met vrienden, zie je verbaasde blikken als jij een spa rood bestelt in plaats van een biertje. ‘Ah kom op, eentje kan wel toch?’, ‘Mietje, doe niet zo flauw, neem gewoon een drankje’ – en zo kan ik er nog tien noemen. – Maayke

Zo rond de feestdagen gaat de alcohol er namelijk wat sneller doorheen dan normaal. De kerstborrels vliegen je om de oren. Je schoonvader schotelt je ongevraagd alweer een nieuw biertje voor tijdens het kerstdiner. En met Oud en Nieuw betrap je jezelf erop dat je nu al voor de derde keer een leeg glas naar je mond probeert te brengen (is die fles óók al op?!). Even een maandje geen alcohol dus om te herstellen. Maar dat is in januari makkelijker gezegd dan gedaan.

Januari is een mijnenveld van nieuwjaars raves (leuk), verjaardagen die worden ingehaald na kerst (ook leuk) en nieuwjaarsborrels waar Saskia van marketing je achterna holt voor een refill op je wijnglas want “het moet op hè!”. Maar geen stress, voor iedereen die Saskia niet wist af te poeieren is nu het moment om te shinen. Vanwege corona zijn de straten leeg, de kroegen en restaurants dicht en de festivals uitgesteld. Het perfecte moment om even te ontgiften zodat je straks weer gezond en vol energie kunt stralen op de dansvloer!

Een maand geen alcohol drinken heeft me alleen maar positieve dingen opgeleverd. Dat ik wat meer feestjes miste hier en daar bleek niet zo erg te zijn en de kater miste ik als kiespijn. Ik kan het iedereen aanraden.Maayke 

Waarom goed te doen?

Met de Dry Quarantine challenge drink je even geen alcohol.
Vet goed te doen, want:

  • De bars zijn dicht, geen last van FOMO
  • In een videobel-party kan niemand moeilijk doen over de inhoud van je glas
  • Het glucosegehalte in je bloed daalt, waardoor je buikvet kwijtraakt. Dus jij werkt aan je summer body terwijl iedereen zich helemaal klem snackt
  • Een periode niet drinken = cheap leven. Zet het geld opzij zodat je op vakantie kan als de grenzen weer open gaan!
  • Het is goed voor je gezondheid en geeft je lever tijd om te herstellen
  • Je voelt je door niet drinken lichamelijk en geestelijk beter

Vijf tips om Dry Quarantine goed door te komen

  1. Doe het samen met iemand! Zo heb je steun aan elkaar en kun je elkaar (telefonisch) opzoeken op momenten dat het moeilijk wordt. En de volgende dag je vrienden met een kater uitlachen terwijl jij fluitend om 08.00 gaat bootcampen, thuis óf in het Vondelpark. En het is een stok achter de deur.
  2. Vertel aan mensen om je heen dat je een periode niet wil drinken en dat je hun steun daarin zou waarderen. Hoe lang deze periode is bepaal je zelf, maar daag jezelf hierin wel uit, anders is het geen challenge. Voor de meeste mensen is een maand een goede uitdaging.
    Maayke heeft dit ontzettend geholpen: “Als ik dan ging eten bij vrienden, dronken zij vaak uit solidariteit ook geen alcohol. Het zal je verbazen hoe makkelijk het went.” Maar ook op afstand kunnen ze je steunen en in de gaten houden!
  3. Bedenk voor jezelf waarom je ervoor kiest om een periode niet te drinken. Het lukt veel beter om het vol te houden als je weet waar je het voor doet. Schrijf op wat het je oplevert en pak dat lijstje erbij op moeilijke momenten.
  4. Beloon jezelf. Spaar het geld wat je normaal gesproken uitgeeft in de kroeg en koop er een vet kledingstuk van, of trakteer jezelf een keer op belachelijk lekker eten van Thuisbezorgd. 
  5. Als je bier écht heel erg lekker vindt en je wil iets ‘feestelijks’ op bepaalde gelegenheden: alcoholvrij bier! Je leert het waarderen (echt waar) en ergens is het ook wel grappig dat je na 4 van die dingen denkt, wow ik ben best aangeschoten – tot je je bedenkt dat dat helemaal niet kan.

Pak die detox en ga straks fris het festivalseizoen in.

Ready… Set… Go!

 

Geschreven door: Lindsay Kuijt met tips van Maayke Dost.

Think for yourself, care about others <3 Unity

Deze website gebruikt cookies om (geanonimiseerde) gebruikersdata in te zien. Lees meer in ons privacybeleid.