Natural high: manieren om je brein te prikkelen  

‘Waarom gebruik jij eigenlijk drugs?’ vroeg iemand mij ineens. Die vraag overviel me een beetje, maar zette mij ook aan het denken. 

Op een feestje heb ik soms behoefte aan meer energie. Ik hou van dansen, heel lang dansen. Af en toe heb ik zin om mijn goeie mood een kleine chemische boost te geven. Na werk wil ik zoveel mogelijk chillen en ontspannen. En als ik naar de kroeg ga, dan wil ik juist extra gezellig zijn. 

Feestjes? De kroeg? Ja, je weet wel: plekken waar mensen samen komen om op de bar te dansen en veel te veel geld uit te geven. Waar we vroeger wel eens heen gingen. 

Tijden zijn veranderd en ineens zitten we heel. Veel. Thuis. Maar dat betekent niet dat die behoefte aan ontspanning en gezelligheid weg is! Gelukkig bestaan er een heleboel manieren om je brein te prikkelen. Ook zonder drugs te gebruiken. En dat is chill. Want hoe minder risico je loopt in deze tijd, hoe beter! 

Motieven om te gebruiken

Globaal kun je de verschillende motieven om drugs te gebruiken opdelen in een aantal categorieën.

Namelijk:

  • Ontspanning, rust, even ontsnapping aan de realiteit
  • Extra energie
  • Een lekker gevoel ervaren
  • Gezelligheid, sociale interactie
  • Nieuwe ervaringen opdoen

Om te ontspannen, activeren of je waarneming te veranderen kun je ook een alternatief te bedenken. Daar hoeft geen alcohol of andere drugs aan te pas te komen. Dat vraagt soms wat creativiteit en een stapje uit je comfortzone. Maar om je alvast op weg te helpen, hebben wij een aantal suggesties voor je op een rijtje gezet!

Alternatieve manieren om ‘high’ te worden

Muziek

Wetenschappers uit het Verenigd Koninkrijk hebben ontdekt dat slome muziek heel goed helpt om te ontspannen. Bijvoorbeeld het nummer ‘Weightless’ van Marconi Union. Een continu ritme van 60 BPM zorgt ervoor dat je hartslag en bloeddruk dalen. Ontspannen was nog nooit zo easy!  Dit zijn de 10 meest rustgevende nummers aller tijden

Natuur

Maak een wandeling of staar naar je plant! Why? Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mensen rustig worden van natuur. Hoogleraar natuurbeleving Agnes van den Berg schrijft op haar website dat dit komt doordat natuur bestaat uit zich herhalende patronen. ‘Een mooi voorbeeld is een bloemkool. Zoom je in dan zie je weer een bloemkool en nog meer ingezoomd weer. Het verwerken van die informatie kost weinig moeite, waardoor er ruimte in je hoofd ontstaat om na te denken’. Daarnaast schrijft ze dat het stresshormoon cortisol afneemt en je hartslag en bloeddruk dalen.

Yoga en meditatie

Meditatie en yoga laten je niet alleen ontspannen; ze kunnen reacties in je lichaam veroorzaken die tegenovergesteld zijn aan die van angst en stress. Hoe het werkt weten wetenschappers nog niet precies, maar het lijkt er op dat deze activiteiten ook invloed hebben op je immuunsysteem. Behalve dat het chill is voor je geest, zijn yoga en meditatie dus ook goed voor je lichaam!

Runners high

Misschien heb je het zelf wel eens ervaren. Van tevoren zie je er enorm tegenop en ook tijdens je rondje hardlopen voelt het alsof je lood in je schoenen hebt. Toch ervaar je een soort euforisch gevoel als je klaar bent. Hoe komt dat?

Uit onderzoek blijkt dat er twee stofjes vrijkomen die veel invloed hebben op de roes die je voelt na een zware inspanning: endorfine en anandamide. De eerste stof speelt ook een rol bij emoties zoals liefde. De tweede stof speelt een grote rol bij pijn, depressie en het geheugen. Het lijkt erop dat deze stoffen vooral vrijkomen bij stevige, maar niet uitputtende trainingen. Een uur lopen op 70% van je kunnen werkt dus beter dan een kwartier lang sprintoefeningen doen!

Het gevoel wordt ook wel de ‘runners high’ genoemd, omdat veel mensen zich erg goed voelen na een rondje hardlopen en beduidend minder gevoelig zijn voor pijn en angst.

Eten

Je kunt je ook goed voelen door te eten. Als je geniet van een lekkere maaltijd komt er namelijk dopamine vrij in je brein. Dat is dezelfde stof die geprikkeld wordt door bijvoorbeeld alcohol of cocaïne

Voeding heeft trouwens nog veel meer invloed op je brein. Een ‘hersenvriendelijk menu’ bestaat uit namelijk uit voldoende vitamines, mineralen en omega-3-vetzuren. Wanneer je te weinig van deze stoffen binnenkrijgt, kan dit leiden tot cognitieve problemen, zoals verminderde concentratie of vergeetachtigheid.

Seks

Tijdens een potje seks komen er allerlei stoffen vrij in je lichaam. Zodra je je hoogtepunt bereikt, stopt  een deel van je brein (de orbitofrontale cortex) zelfs tijdelijk met werken. Neurowetenschappers ontdekten dat deze activiteit in je hersenen overeenkomt met wanneer je de drug heroïne gebruikt.

Als je geen vaste bedpartner hebt, dan is er niets dat jou weerhoudt van spannende seks met jezelf!

Virtueel contact houden

Word je slimmer van kroeghangen en feesten? Misschien niet, maar onderzoekers ontdekten wel dat een groot sociaal netwerk bepaalde vaardigheden vergroot. Zo word je beter in het herkennen van gezichtsuitdrukkingen en emoties. 

Je sociale netwerk onderhouden is dus niet alleen leuk, maar ook nuttig! Zorg ervoor dat je af en toe uit je kluizenaarsmodus komt, ook al speelt je feestje zich vanavond op een beeldscherm af.

Placebo effect

‘Drink alcoholvrij bier! Best lekker en ze komen ook in bijvoorbeeld IPA’s. Na een aantal biertjes op hebt voel je je waarschijnlijk ook echt een beetje aangeschoten.

Als je vaker alcohol of andere drugs hebt gebruikt, dan ben je bekend met de effecten daarvan. Het idee alleen al dat je iets gebruikt, kan een effect oproepen. Oftewel: als je iemand een 0,0 bier geeft, terwijl hij denkt dat het écht bier is, dan zal deze persoon toch iets van een roes voelen. Dit wordt wel een placebo-effect genoemd.

Audio trippen

Heb je zin in om even in een hele andere wereld te zijn? Sluit je af door een koptelefoon op te zetten. Dit werkt het beste in een stille ruimte.

Zet het filmpje aan, sluit je ogen en geniet van een stiekeme knipsessie!

Tips van onze Peer-educators van Unity Utrecht

Sarah: Ga puzzelen of kleuren!

Grote kans dat je als kind een stuk minder piekerde dan je nu doet. Of dat met je kleur- en puzzel skills te maken had, weten we niet. Maar rustgevend is het wel. Ben je op zoek naar wat rust in je hoofd, dan is het zeker de moeite om deze oude hobby weer nieuw leven in te blazen!

“Mijn hoofd zit altijd vol. Niet per se met vervelende dingen, maar ik sta wel altijd aan. Mijn valkuil is dan om uren met mijn telefoon bezig te zijn. Terwijl dat juist voor extra prikkels zorgt. Twee jaar geleden heb ik het puzzelen en kleuren ontdekt. Super kneuterig, maar voor mij een hele goede manier om even mijn hoofd uit te zetten en geen nieuwe (negatieve) informatie op te nemen.” Sarah

Tip: download de Unity kleurplaat!

Tamara: ga next level met een tantra cursus! 

“We begonnen met vrij dansen op de muziek. Jezelf helemaal laten gaan. Daarna moest je jezelf losschudden, vanuit je bekken. Dat ging zeker wel een paar minuten zo door. Gevolgd door ‘muurzitten’ en andere oefeningen stond ik uiteindelijk te trillen op mijn benen. Dat was blijkbaar ook de bedoeling. Toen begonnen de ademhalingsoefeningen. De combinatie van mijn uitgeputte spieren en de manier van ademhalen zorgden ervoor dat ik in een andere staat leek te komen. Mijn zicht werd wazig en alle geluiden gingen langs mij heen. Het leek alsof alleen ik nog bestond. Ik was uiterst gelukkig. Ik voelde me zo fijn in mijn lichaam. En dan te bedenken dat ik eigenlijk in een zaaltje op een industrieterrein vol met vreemden lag. Heel bizar.” Tamara 

Levi: de Wim Hof Methode

“Na het wakker worden ga je ergens comfortabel zitten. Je sluit je ogen en richt je focus op je ademhaling. Het idee is dat je zoveel mogelijk zuurstof inhaleert door zo diep mogelijk  adem te halen, tijdens het uitblazen blaas je echter niet alle lucht uit je longen. Probeer zowel het in als uitademen 30 keer te doen. Wanneer je bij de 30 bent blaas je alle lucht uit je longen en probeer je je adem zo lang mogelijk in te houden. Wanneer je voelt dat je lichaam naar zuurstof snakt, adem je eenmalig diep in en houd je nogmaals je adem voor 15 sec in. Deze cyclus moet je meerder keren (2 a 3)  achter elkaar herhalen. Je zult merken dat je lichtelijk high begint te worden naarmate je langer met het proces bezig bent.

Nadat je de ademhalingstechnieken hebt afgerond is het tijd om de methode af te sluiten onder een ‘koude’ douche. Persoonlijk vind ik het fijn om de temperatuur van het water heel geleidelijk kouder te draaien. Uiteindelijk kom je op het punt dat er enkel koud water uit de douche komt. Het is belangrijk om je ademhaling onder controle te houden en niet in paniek te raken. Probeer zo lang mogelijk onder de “ijskoude” straal te blijven staan. Bij het verlaten van de douche zal je merken dat je je scherp en voldaan voelt. Daarnaast is de eerste overwinning van de dag binnen!” Levi

 

Deze website gebruikt cookies om (geanonimiseerde) gebruikersdata in te zien. Lees meer in ons privacybeleid.