The Final Sensation: Interview met Eric Keijer

Een week geleden is er gestart met bouwen in de Arena, de motoren hangen aan het dak, de laatste puntjes worden op de i gezet.. Tijd voor de laatste editie van: SENSATION!

Wat 18 jaar geleden begon als een eenmalig feest in de Amsterdam Arena, is inmiddels een wereldwijd fenomeen dat plaatsvindt in stadions over de hele wereld. Aanstaande zaterdag vindt de allerlaatste editie van Amsterdam plaats.

Een mooi moment voor een interview met uitvoerend event director Eric Keijer. Met inmiddels 107 Sensations op zijn naam in 34 verschillende landen en vanaf de eerste editie bij de organisatie betrokken, vroegen wij ons af hoe hij het feest beleeft.

Wat vinden jullie als organisatie het hoogtepunt van Sensation?

Zodra de deuren van de Arena open gaan en de eerste mensen naar binnen lopen.  Na een jaar lang aan zo’n evenement werken, is dat toch wel een moment waar je het voor doet. Daarnaast zijn natuurlijk de openingsshow en de Megamix ieder jaar weer hoogtepunten van Sensation.

Kan je iets vertellen over de veranderingen die het feest heeft doorgemaakt de afgelopen jaren?

Vroeger stonden er een paar goede danseressen op een podium, nu vliegen ze aan trapezes boven je hoofd. In totaliteit is het een gigantisch doorontwikkeld evenement als je het vergelijkt met de allereerste keer. De allereerste keer was er nog geen witte dress-code, nog geen central stage in het midden van de arena. Het evenement is in die zin qua show en beleving erg ontwikkeld, ook als je kijkt naar het licht, geluid, vuurwerk en wat er allemaal nog meer gebeurt op zo’n avond.

Daarnaast trekt het nu vele diverse mensen aan van verschillende leeftijden en culturen. Voorheen was er alleen een dansvloer, inmiddels zijn er skyboxen, VIP tafels, koninklijke loges en meer. Er is zelfs een afdeling van de organisatie die zich bezighoudt met het vervoer voor feestgangers vanuit het buitenland naar de Arena. Dit alles trekt vele verschillende mensen aan, er is voor ieder wat wils.

Wat is je meest bijzondere ervaring met Sensation in het buitenland?

Dat vind ik altijd zo’n moeilijke vraag.. Als je met zo’n club al zoveel hebt weggezet, dan zijn er natuurlijk heel veel mooie momenten, het is moeilijk er dan eentje uit te kiezen.

Natuurlijk was de allereerste editie in het wit in Nederland heel bijzonder. Wat betreft buitenlandse edities, staan de shows in Zuid-Amerika zoals Chili, maar ook Tokio (wat weer een totaal andere wereld is) hoog op het lijstje. Dit jaar gaan we het 35e land aantikken: Indonesië!

Zijn er punten waar jullie als organisatie zenuwachtig voor zijn? 

Het blijft toch ieder jaar weer spannend dat er zo’n 35.000 man tegelijk bij een feest naar binnen wil. Mensen zijn vaak enthousiast en willen snel naar binnen, soms hebben ze wat op of zijn ze gespannen voor de avond. Ondanks het feit dat incidenten weinig voor komen op Sensation, brengt zo’n grote groep mensen altijd een kans op risico’s met zich mee. We proberen dit te ondervangen met bijv. logistieke voorzieningen en de juiste veiligheidsmaatregelen. Als er iets is waar we vaak tot het laatste moment mee bezig zijn, is het de vraag of iedereen van begin tot eind geniet en uiteindelijk weer veilig in zijn bed belandt.

Hoe is jullie samenwerking met Unity ontstaan?

Jarenlang heb ik leiding gegeven aan het Risk & Crowd management team, wat de veiligheid regelt rondom vele evenementen. Zo ben ik al vroeg met Unity in contact gekomen. We werken al jaren samen met Unity op diverse evenementen, waaronder Sensation. Daarnaast hebben we samen de Celebrate Safe campagne ontwikkeld.

Wat vind je belangrijk aan het feit dat Unity op Sensation staat?

Unity is een goede toevoeging aan ons evenement. Ondanks dat wij er geen voorstander van zijn, kunnen we niet ontkennen dat er alcohol en drugs gebruikt worden. Als organisatie willen we ons hoofd niet in het zand steken, wat in het buitenland nog wel eens gebeurt. We vinden het dan ook een goed initiatief om bezoekers bewust te maken van alle voordelen, maar ook de risico’s die het uitgaansleven met zich mee kan brengen. Dit is voor ons als organisatie een geruststelling, maar al helemaal van belang voor de feestende bezoeker zelf.

Unitystand op Sensation in 2014 (toen het Nederlands elftal in de kwartfinale van het WK stond)

Stel.. jullie hebben een oneindig groot budget en alles is mogelijk..

Hmm.. dan zijn er vast vele dingen die we zouden willen proberen. Technisch gezien zijn er namelijk continu nieuwe vorderingen. Zwevende dj’s lijkt me wel leuk!

Waar droom je persoonlijk nog van?

Onze droom was vroeger om iedereen over de hele wereld in het wit te laten dansen. Volgens mij is dat aardig gelukt! Ooit zou ik nog een show willen doen in Argentinië, Buenos Aires en het Maracanã stadion in Rio de Janeiro.

Anders nog iets?

Wij hebben er als team erg veel zin in om aanstaande zaterdag de laatste Sensation van Amsterdam te gaan doen. Het is he-le-maal uitverkocht, laten we er met z’n allen van genieten!

Tot slot..

Black or white?

White

Binnen of buiten?

Dan toch binnen

Horen of zien?

Hmm… Zien

Sensatie of rust?

Sensatie!

Deze website gebruikt cookies om (geanonimiseerde) gebruikersdata in te zien. Lees meer in ons privacybeleid.